torsdag den 20. december 2012

Hvor dybt stikker en flodbåd ?


Ved første øjekast ligner en moderne flodbåd jo en hvilken som helst anden lystyacht i en dansk havn.
Designet og dimensionerne over vandlinien ligner meget et havgående fartøj.





Men løfter du båden på land vil du se, at selv en båd som den her afbildede kun stikker ca 85 centimeter. Selv om båden er 12 meter lang ! Den har en beskeden køl og er stort set fladbundet.

På floder og kanaler, hvor der normalt ikke er søgang, egner skroget sig fint til sejlads med omkring 8-12 km/t.

Hurtigere går det ikke, man skal jo ikke nå noget...bortset fra at nyde sejladsen og de smukke scenarier, der byder sig til under vejs.

Jeg vil løbende afbilde og kommentere flere skrogformer, ligesom jeg vil fortælle om hvilke maskiner - og øvrigt udstyr - du kan forvente at finde i disse flodbåde

Har du selv erfaringer du vil dele med mig eller andre ? Så giv mig et indlæg her eller på facebook.

 Hvis du har spørgsmål om flodbåde eller sejlads må du endelig skrive til mig :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak for dit indlæg.